Kenapa Kanak-Kanak Pun Kena Ambil Vitamin C?

Ramai yang bertanya, perlu ke kanak-kanak ambil Vitamin C? Sesetengah orang kata… Kanak-kanak ni masih budak lagi. Depa tak perlu makan suplemen pun sebab badan mereka masih muda, masih segar. Biar mereka dapat vitamin dari sumber asli.

Ini betul!

Tapi cuba ibu ayah semak pemakanan anak masing-masing..

buah-buahan-yang-mengandungi-vitamin-c-woman-online-magazine-1024x576

 

Sehari berapa hidangan buah-buahan mereka makan?
Buah tu pula buah tanam sendiri ke beli?
Kalau beli, beli daripada petani sebelah rumah ke atau import overseas?

Sebenarnya, zat buah-buahan ni benar-benar bagus bila kita makan semasa dia ranum & baru dipetik!

Persoalannya, buah-buahan yang dijual kat kedai tu kebanyakannya dipetik masa masih muda.. diperam… diawet… dipacking… barulah sampai kepada kita.

Agak-agaknyalah, apa yang masih tinggal dalam buah tu?

Berapa peratus zat yang tinggal?

Lepas tu, budak-budak ni confirm ke setiap hidangan mereka lengkap dengan segala vitamin, mineral, makronutrien, phytonutrien, etc?

Sedangkan masa membesar ni mereka perlukan zat yang optimum bukan je untuk membesar tapi untuk perkembangan minda mereka.

Justeru, saya amat sarankan ibu ayah untuk membekalkan Vitamin C kepada anak masing -masing.

vitamin untuk anakac

Kenapa Kanak-Kanak Perlukan Vitamin C?

– Vitamin C membina otot yang sihat. Anak-anak tengah lasak & sedang membina otot-otot mereka. Otot yang sihat, membina metabolisma yang sihat serta pembakaran lemak yang lebih baik.

– Vitamin C meningkatkan imuniti tubuh. Anak-anak kita tengah melasak, terdedah dgn macam-macam. Mereka perlukan kekebalan tubuh supaya tak mudah diserang sakit terutama demam dan selesema. Bila anak asyik sakit, kita sebagai ibu yang susah hati ye tak?

– Vitamin C penting untuk penyerapan zat besi. Kanak-kanak perlukan zat besi yang cukup untuk membesar. Tanpa Vitamin C, zat besi tidak dapat diserap.

– Vitamin C membina kolagen. Tubuh kita ni boleh buat kolagen sendiri ttetapi keupayaan ni makin menurun apabila usia semakin meningkat. Sebab tu lah kalau kita tengok budak-budak ni kulitnya tegang, tapi lain pula dengan orang yang dah berumur – muka berkedut sana sini. Sebabnya? Kolagen dah tak dihasilkan.

– Vitamin C penting untuk penyembuhan. Budak-budak main, jatuh.. Itu normal kan. Hehe. So, kita nak anak ni  sembuh dengan cepat. Sebab nanti nak main lagi.

 

Dan malang sekali anak kita bukan arnab. Arnab boleh buat Vitamin C sendiri tapi anak kita tak boleh… Maka nak tak nak kita kena bekalkan diorang dengan vitamin C yang optimum.

Inilah investment kita untuk masa depan mereka.

 

 

budak budak perluke vitamin c

 

Hubungi saya, Shaklee Consultant anda untuk dapatkan stok Chewable Vitamin C.

pengedar shaklee

Farah Alina

Seorang blogger manis yang suka berkongsi pengalaman tentang kehidupan, kesihatan dan kecantikan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge